اSophia Brooke مطلبی در مورد چت بات‌ها و تاثیرشان بر خدمات درمانی روی سایت چت بات مگزین منتشر کرده است که ترجمه آن را در زیر می‌‌خوانید:


همه ما از ‌Siri درمورد آب و هوا سوال می‌کنیم یا از  Alexa میخواهیم نور را کم کند ولی آیا ممکن است به همین شکل بتوانیم با یک چت بات پزشکی صحبت کنیم؟ می‌تواینم از یک بات مشورت بگیریم یا اینکه چقدر برایمان قابل پذیرش است که از یک ساختار پزشکی بر اساس یک الگوریتم پیروی کنیم؟

صنعت چت‌بات‌ها با وعده‌هایی مثل کاهش هزینه‌ها مدام در حال رشد است ولی تا زمانی که هوش مصنوعی در مرحله نخستین دوره رشدش است کمی ترس وجود دارد که این پیشرفت خطرناک است و بهتر است که بات‌ها فقط کارهای غیر حیاتی را انجام دهند. با این حال، بیمارانی که در مناطق دوردست با محدودیت دسترسی به خدمات درمانی زندگی می‌کنند این ابزار تکنولوژی می‌‌تواند تفاوت قابل توجهی در کیفیت زندگی آنها ایجاد کند.

دستیار پزشکی با قدرت هوش مصنوعی

دستگاه ELIZA، اولین باتی که از درمانگر Rogerian تقلید می‌کند، همچنان با افتخار به عنوان رابط کاربری مکالمه‌ای مدرن استفاده می‌شود. بعضی از بات‌ها به شما کمک می‌کنند تا وقت دکتر بگیرید،بعضی به شما یادآوری می‌کنند قرص‌هایتان را بخورید یا بعضی کمک می‌کنند تا دوباره نسخه بگیرید. چندتا از بات‌هایی را که در حوزه خدمات درمانی فعال هستند را مثال می‌زنیم:

  • Florence : این چت بات پرستار به شما زمان خوردن قرص‌هایتان را یادآوری می‌کند،وقتی که فراموش کردید قرصتان را بخورید به شما دستور عمل می‌دهد، سلامتی شمارا چک می‌کند( و عادت ماهانه خانم‌ها) و به شما در پیدا کردن متخصص و وقت گرفتن از آنها کمک می‌کند.
  • Your. MD  : درمورد علائم بیماریتان از شما سوال‌های کافی و تایید شده توسط متخصصین می‌پرسد تا بیماری را شناسایی کند و یک قرار ملاقات از پزشک مرتبط می‌گیرد.
  • Safedrugbot  : این بات به دکترها کمک می‌کند تا اثرات جانبی یک دارو را در دوره شیردهی اعلام کنند تا به سلامتی مادر و کودک کمک شود.
  • Babylon Health  : یک دستیار پزشک مکالمه‌ای با امکان گرفتن وقت از پزشک.
  • SimSensei : این بات هنوز در مرحله آزمایشی است. از صدا و تشخیص چهره استفاده می‌کند تا از درمانگر تقلید کند، همجنین ارتباط بیمار را به سطح عمیق‌تری می‌برد.

بهترین استفادهّا از چت‌بات‌های خدمات درمانی

جت‌بات‌هایی که بالاتر معرفی کردیم مثال‌های کمی بودند. اپلیکیشن‌‌ها بی‌نهایت هستند اما حالا با وجود محدودیت‌های هوش مصنوعی بهتر است استفاده‌های امن‌تری از آنها کنیم. چت‌بات‌های خدمات درمانیتان را یک کارآموز باهوش، پاک سرشت و کسی که میخواهد یاد بگیرد تصور کنید.

تاکنون امن‌ترین راه برای استفاده از چت‌بات‌ها شامل: گرفتن وقت دکتر براساس یک سری علائم، کنترل و چک کردن سلامتی و به یک پرستار انسان در صورتی که پارامترهای سلامتی غیرعادی شوند اطلاع دهد.

این دستیار باهوش همجنین می‌تواند صورت حساب صادر کند، فهرست کالا درست کند و حق بیمه را مدیریت کند. مثل نرم‌افزار خدمات درمانی کمپانی Itransition.

پروژه‌های دیگری که هنوز در حال آزمایش و بررسی هستند شامل آزمایش تشخیص بیماری‌های مزمن مثل دیابت نوع دوم و بیماری‌های روانی است. این بات‌‌ها هنوز در حال آزمایش هستند و تحت هیچ شرایطی نمی‌توانند جایگزین خدمات پزشکی مناسب شوند. با این حال، می‌توانند آسودگی و اطمینان خاطر را به شما تا زمانی که پزشک را ملاقات کنید بدهد.

تنظیم کردن بات

اگر می‌خواهید چت‌بات‌ها قسمتی از سیستم پزشکی شوند باید مثل نرم‌افزارهای دیگر از یک سری قوانین پیروی کنند و از بازرسی امنیت و حریم شخصی عبور کنند. در آمریکا نرم‌افزارها باید با HIPAA سازگار باشند تا اطمینان حاصل شود که اطلاعات شخصی بیمار دریافت و ذخیره می‌شود به طوری که به طور مستقیم در معرض هکرها قرار نگیرد.

چنین مقرراتی برای نرم‌افزارهای استاتیک طراحی شده است ولی یک چت‌بات مقررات بسیار بیشتری نیاز دارد، زیرا به لطف هوش مصنوعی می‌توانند یاد بگیرند و ارتباطات جدید ایجاد کند. بنابراین، قوانین مدیریت دانش پایه باید طراحی شود تا اطلاعات جدیدی که کسب می‌شود با شیوه‌های پزشکی اخلاقی مطابقت داشته باشند.

یک بات تنها زمانی اجازه ورود به بازار را دارد که داده‌‌های اولیه آن توسط پرسنل پزشکی مجاز به طور کامل تایید شده باشد. بدست آوردن داده‌ها از استانداردهای موجود دارو، بخش پرسش و پاسخ و کتاب‌های راهنمای پزشکی شروع خوبی است ولی برای به روز بودن، دانش موجود در بات ها، باید آخرین تحقیقات را شامل شود.

رابطه دکتر با چت‌بات‌ها

آیا جت‌بات‌ها روزی جایگزین پزشکان می‌شوند؟ همین حالا، این اتفاق را در حوزه‌های دیگر مثل مهندسی، تولید و استخراج دیده‌ایم. با اتکا به اینکه هر شخصی از بقیه متفاوت است و کارایی بعضی از شیوه‌های پزشکی غیرمعمول جواب سوال «نه» است.

با این حال چت‌بات‌ها می‌توانند یک دستیار معتمد مثل یک پرستار با دقت و مراقب که خدمات ثبت نام را فراهم می‌کند باشند، بیمار را تا زمانی که دکتر بتواند اورا ملاقات کند سرگرمش کند و حتی توصیه‌های ساده کند.

تجربه پزشکی قرن بیست و یکم ممکن است به یک چت‌بات متکی باشد که می‌تواند مشتریان بلقوه را جذب کند و پشتیبانی ۲۴ ساعته در ۷ روز هفته بیماران را ارائه دهد، به سوالاتشان جوتب دهد و سوالات تکراری را بر اساس پاسخ‌های از پیش تایین شده پاسخ دهد.

نه فقط بیماران بلکه پزشکان هم می‌توانند از فواید چت‌بات‌ها لذت ببرند. بات‌ها میتوانند به سادگی یک جایگزین برای دیتابیس تداخل دارویی و اندازه‌گیری دوز داروها باشند. بعلاوه این استفاده‌ها می‌تواند دیتابیس را غنی‌تر و چت‌بات‌ها را باهوش‌تر کند.

انقلابی در خدمات درمانی

چت‌بات‌‌ها اتقلابی را در حوزه‌های مختلف مثل بیمه، بانکداری و خرده‌فروشی ایجاد کرده‌اند. هیچ شکی نیست که بخش پزشکی هم می‌تواند از فواید بات‌ها مثل کاهش هزینه‌ها در بخش خدمات مشتریان استفاده کنند اما بخش عظیمی از توجه‌ها باید به سمت وظایف خودکار برود. یک اشتباه ساده در این بخش زندگی یک انسان را به خطر می‌اندازد. بنابراین بهتر است به بات ها وظایف ساده‌ای بدهید، برای صرفه جویی در وقت باارزش پزشکان و اطمینان از صحت صورت حساب‌‌ها.