Matt Schlicht موسس مجله آنلاین چت بات مگزین مقاله‌ای درمورد چت‌بات‌ها و دنیای رو به افول وب سایت‌ها و اپلیکیشن‌های موبایل منتشر کرده است که ترجمه آن را می‌خوانید:


من میدانم که شما این مقاله را می‌خوانید زیرا تیتر آن خنده‌دار است. بات ها هیچوقت پرطرفدارتر از وبسایت‌ها و اپلیکیشن‌های موبایل نمی‌شوند. چطوری میتوانند؟

درسته؟ نه اشتباه است.

نه تنها معتقدم بات‌ها وبسایت‌ها و اپلیکیشن‌های موبایل را از رده خارج می‌کند بلکه باور دارم بات‌ها جایگزین وبسایت‌ها و اپلیکیشن‌ها می‌شود.

ولی مت بیشتر مردم حتی نمی‌دانند بات چیست! درمورد چی حرف می‌زنی؟ تو دیوانه شدی

شاید…ولی حدس بزن چی؟ وقتی شما این مقاله را تمام کنید تضمین می‌کنم شما هم با من موافق باشید.آنوقت می‌توانیم باهم دیوانه باشیم.

۳ دلیل منطقی که چرا من باور دارم بات‌ها جایگزین وبسایت‌ها و اپلیکیشن موبایل می‌شود را در زیر می‌خوانید.

۱-هر کسب‌وکاری بات خواهد داشت.

شاید شما این را ندانید ولی اپلیکیشن‌های پیام‌‌رسان به سرعت در حال رشد هستند. برای مثال بیش از ۱ میلیارد نفر در ماه از Facebook Messenger استفاده می‌‌کنند و خیلی سریع‌تر از فیس بوک در حال رشد است.

اگر اپلیکیشن‌های پیام‌رسان به اولین راه ارتباطی مردم تبدیل شود آنوقت هر کسب‌وکاری نیاز به راهی برای استفاده از این پلت‌فرم دارد.

باشه این منطقیه… ولی یک کسب‌وکار چطور می‌تواند با مردم از طریق اپلیکیشن پیام‌رسان صحبت کند؟

سوال خوبی است! ۲راه هست که کسب‌وکارها از طریق اپلیکیشن پیام‌رسان با مردم صحبت کنند:

  1. کسب‌وکار یک محیطی مثل مرکز تماس فراهم کند که اپراتورها تمام روز آنلاین باشند و با مشتری‌ها صحبت کنند. این روش خیلی اقتصادی نیست و ۹۹٪ کسب‌وکارها نمی‌توانند این کار را انجام دهند.
  2. کسب‌وکار از یک کامپیوتر برای صحبت با بقیه استقاده کند. کامپیوتر می‌تواند سریعا جواب بدهد، می‌تواند با هر تعداد آدم ارتباط برقرار کند و بسیار اقتصادی و به صرفه است. به این کامپیوترها «بات» گفته می‌شود.

اگر اپلیکیشن‌های پیام‌رسان اولین راه ارتباطی مردم باشد و هر کسب‌وکاری نیاز به یک استراتژی برای ارتباط با مردم از طریق اپلیکیشن پیام‌رسان داشته باشد و بات‌ها تنها راه توسعه‌پذیر برای این منظور باشد آنوقت هر کسب‌وکاری یک بات خواهد داشت!

باشه باشه حتما. هر کسب‌وکاری بک بات خواهد داشت ولی چرا من باید از بات به جای اپلیکیشن و وبسایت استفاده کنم؟

۲-بات ها سریع‌تر از وبسایت‌ها و اپلیکیشن‌های موبایل هستند.

امروزه بات‌ها آنقدر باهوش نیستند. آنها هرچه شما بگویید را متوجه نمی‌شوند، نمی‌توانند به خودشان آموزش بدهند و در واقع بات‌های کنونی بیشتر شبیه اپلیکیشن‌های کم حجم هستند تا هوش مصنوعی.

ولی یک روزی ما به آنجا می‌رسیم.

دنیایی را تصور کنید که تجربه صحبت کردن با یک کسب‌وکار از طریق یک بات حداقل به خوبی استفاده از وبسایت و اپلیکیشن باشد. من معتقدم در این شرایط مردم ترجیح می‌دهند با یک بات صحبت کنند تا به وبسایت مراجعه کنند یا از اپلیکیشن استفاده کنند.

آآآآه‌ه‌ه‌…نه مت. مردم نمی‌خوان از اون بات استفاده کنند.

من شک و تردید شما را درک می‌کنم! اما مخالفم. در ادامه می‌خوانید که چرا من فکر می‌کنم مردم بات‌ها را برای حرف زدن انتخاب می‌کنند:

  1. چند ثانیه یا حداکثر چند دقیقه طول می‌کشد تا یک صفحه وبسایت لود شود. بات‌ها فورا لود می‌شوند. تا جایی که دو محصول از نظر کیفی برابر باشند مردم همیشه آن را انتخاب می‌کنند که سریع‌تر باشد. در این صورت انتخاب بات است.
  2. اپلیکیشن‌های موبایل نیاز به دانلود شدن دارند. آنها حجم و زمان شما را مصرف می‌کنند تا دانلود شوند. بات‌ها نیاز به دانلود شدن ندارند. فقط کافی است یک پیام به آنها ارسال کنید و بعد از آن استفاده کنید.

مت، واقعا فکر می‌کنی همه از بات‌ها استفاده می‌کنند فقط بخاطر اینکه سریع لود می‌شوند و نیازی به دانلود شدن ندارند؟

نه، یک دلیل دیگر هم هست که مهم‌ترینشان هم هست.

۳-استفاده از بات‌ها راحت‌تر از هر تکنولوژی است که تا به حال ساخته شده‌است.

هر سایتی که طراحی می‌شود یک ظاهری منحصر به فرد دارد. دکمه، متن، عکس و… و حدس بزنید چی؟ هر اپلیکیشن و وبسایتی شبیه هم طراحی نمی‌شود. این به این معناست که شما باید برای استفاده از محصول مورد علاقتان دائما مدل‌های رابط کاربری هر سایت را یاد بگیرید.

بیایید در مورد «زبان» فکر کنیم که این یک نوع متفاوت از رابط کاربری است. زبان یک رابط کاربری است که هر کس از زمان تولد آن را یاد می‌گیرد. مادر و پدر و دیگران به ما یاد می‌دهند چگونه حرف بزنیم و این روشی است که می‌توانیم با دنیای اطرافمان ارتباط برقرار کنیم.

منطقی است مت، ولی منظورت از این نکات چیست؟

زبان طبیعی‌ترین رابط کاربری است که مردم می‌فهمند و آن رابط کاربری است که بات‌ها استفاده می‌کنند. به جای آنکه لازم باشد مدل‌های مختلف رابط کاربری را یاد بگیرید بات‌ها به صورت طبیعی از زبان استفاده می‌کنند. اولین رابط کاربری که یاد گرفته‌ایم.

در آینده شاید ۵ یا ۱۰ سال دیگر بات‌ها می‌توانند کاملا شما را درک کنند. نه مثل Siri یا هر چیز دیگری که استفاده می‌کنید. منظورم این است که کاملا متوجه می‌شوند که شما چه می‌گویید. نه مثل یک انسان ولی بی‌نهایت بهتر.

در موردش فکر کنید.

اگر شما بخواهید امروز به یک سفر بروید به یک وبسایت مسافرتی می‌روید. شما در وبسایت می‌چرخید، یک هتل پیدا می‌کنید، تحقیق می‌کنید که کدام در منطقه بهتری است، رستوران‌ها کجا هستند و….

حالا تصور کنید به جای اینکه خودتان در صفحات وبسایت بچرخید، می‌توانید با سایت مسافرتی از طریق بات صحبت کنید و بات می‌تواند هرچیزی که شما می‌گویید را به بهترین شکل متوجه شود. این یکی از بزرگ‌ترین تغییرات در نوع ارتباط مردم با کامپیوترها است.

در آینده حرف زدن با یک بات مثل حرف زدن با یک انسانی است که به دیتابیس اطلاعات دسترسی دارد و می‌تواند افکار شما را پردازش کند و بلافاصله به شما انتقال دهد.

اینجا جایی است که دنیا به سمت آن می‌رود.