محمد جوادی قاضیانی عزیز خبرنگار روزنامه «کسب‌و‌کار» گفتگویی با امیر شوکتی مدیرعامل تحلیل ارتباط درباره ربات حرف به من انجام داده است که متن منتشر شده در سایت روزنامه را در ادامه می‌خوانید:


۵ میلیون کاربر داریم

پس از طراحی و ارائه چند خدمت امیر شوکتی و تیمش ربات تلگرامی «پیام ناشناس» را می‌سازند و در یک هفته بیش از ۷۰۰ هزار کاربر جذب می‌کنند. سیستمی که افراد با میل خود برای دوستان‌شان می‌فرستند و نظر آنها را درباره خود جویا می‌شوند و این بازخورد‌ها را به صورت ناشناس و بدون شناخت شخص ارسال‌کننده دریافت می‌کنند.

خودتان را معرفی کنید.

امیر شوکتی هستم متولد سال۷۳٫ از سال ۸۹ تا ۹۲ در بخش فناوری اطلاعات همشهری جوان مشغول به کار بودم و سال ۹۲ تا اواسط سال ۹۳ سردبیر بخش همشهری دیجیتال روزنامه همشهری بودم و سال ۹۴ برای ایجاد کسب‌و‌کار شخصی از روزنامه بیرون آمدم و کار خود را شروع کردم و ۷-۸ پروژه شکست خورده داشتم مثل پروژه شکایت یار و…

چه شد که به فکر ایجاد کسب‌و‌کار شخصی افتادید؟

کاری که ما الان داریم انجام می‌دهیم و آینده روشنی را برایش می‌بینم از آبان سال گذشته شروع شد و زمانی که تلگرام سیستم‌های ربات را معرفی کرد در ذهنم جرقه‌ای زده شد که آینده دنیای وب همین است و من ربات را بعد از عصر سایت و اپلیکیشن می‌بینم و الان گرایش اصلی دنیای وب همین است. درواقع همه خدماتی که در وب انجام می‌شود در حال کشیده شدن به سمت ربات‌های تلگرامی هستند.

مزیت خوبی که ربات‌های تلگرامی نسبت به سایت‌ها دارند این است که دیگر نیازی نیست که با وارد کردن ایمیل و گرفتن تایید عضو آن شوید و تنها با کلید استارت شما عضو آن ربات می‌شوید چون قاعدتا هرکسی که تلگرام دارد به صورت یونیک یک یوزر واقعی است.

نخستین کارتان در این زمینه چه بود و چگونه شروع شد؟

نخستین ربات‌مان هم اردیبهشت راه افتاد که داستان‌های خودش را داشت و درحال حاضر ۵ میلیون یوزر دارد و ایده این کار وقتی به ذهنم آمد که یک روز بعدازظهر بعد از جلسه‌ای که با صدرا امامی (شریکم) داشتم، می‌خواستم درباره یکی از خصوصیات اخلاقی صدرا با او حرف بزنم. پیاده به سمت ونک می‌رفتم و فکر می‌کردم چطور این موضوع را مطرح کنم. با خودم گفتم خوب می‌شد اگر می‌توانستم حرفم را به صورت ناشناس به صدرا بزنم. فکر کردم با یک ربات تلگرام راحت می‌توانم این کار را بکنم و دینگ! ایده جرقه زد! خیلی‌ها مثل من در شرایط مشابه دوست دارند این کار را بکنند. انتقادم از صدرا را فراموش کردم و بلافاصله به صدرا پیام دادم که شروع کنیم به ساختن ربات تلگرام و گفتم که چرا فقط من این کار را بکنم و به گونه‌ای این ربات را طراحی کنم که همه از آن استفاده کنند و پیام‌های‌شان را به صورت ناشناس ارسال کنند. البته این ربات سرویس دریافت پیام ناشناس است نه ارسال آن چون کسی که خودش تمایل داشته باشد که نظر دیگران را درباره خود بداند، می‌تواند این پیام را برای دوستانش بفرستد و دوستان آن شخص به صورت ناشناس نظرشان را درباره او بدهند و حریم شخصی رعایت می‌شود و شخص دریافت‌کننده از کسانی که خودش تایید می‌کند بازخورد دریافت می‌کند.

با چه سرمایه‌ای شروع کردید؟

وقتی داشتم شروع می‌کردم ۴۰میلیون هم بدهکار بودم و درواقع با سرمایه منفی شروع به کار کردم ولی این ایده خدماتی بود و ایده‌های خدماتی سرمایه بالایی را برای شروع نمی‌خواهند. اما من یک سری سرمایه‌های علمی مثل برنامه‌نویسی داشتم که خودم از طریق وب و جستجو یاد گرفته بودم و کار‌های برنامه‌نویسی را خودم انجام می‌دادم و خدا را شکر الان به مرحله درآمد رسیده‌ایم و هزینه‌های جانبی مثل سرور و… را با درآمد آن انجام می‌دهیم.

به دنبال سرمایه‌گذار هم رفتید؟

من به دنبال سرمایه‌گذار هم رفتم ولی روالی که دارند به‌شدت کند‌کننده است و بیشتر آنها به دنبال این هستند که سریع به پول خود برسند و چون من عاشق این ایده و راه هستم خیلی دنبال سرمایه‌گذار به این شکل نیستم.

آیا قوانین محدودیتی برای شما ایجاد کرده است؟

هم اکنون در تلگرام خیلی نکته‌ای ندارند. ولی  یک سری قوانین کلی مثل قانون تجارت و قانون فضای مجازی وجود دارد که ما به آنها پایبند هستیم.

ارتباط‌تان با پلیس فتا به چه شکل است؟

ما با پلیس فتا هم در تعامل بودیم. البته یک سری دغدغه‌های درستی داشتند. مثلا می‌گفتند که یک سری پیام‌های ناشناس برای افراد ارسال می‌شود و اگر در این بین یکی، یک نفر را تهدید کند ما از کجا بفهمیم که شخص تهدید‌کننده چه کسی بوده است و ما یک پروتکلی تهیه کردیم که اگر اتفاقی افتاد بدانید که اطلاعات دست ماست و ما می‌توانیم آن شخص را پیدا کنیم که البته اتفاقاتی اینچنینی هم نیفتاد.

راجع‌به تعداد کاربرهای‌تان و سیر صعودی آن توضیح دهید. آیا انتظار چنین استقبالی را داشتید؟

بله، الان ۵ میلیون کاربر داریم و واقعا تا این حد پیش‌بینی نمی‌کردم.

با تلگرام هم به مشکل خورده بودید؟

بله دوبار ربات ما را حذف کردند؛ یک‌بار زمانی که ۳۲۰ هزار کاربر و یک بار هم وقتی که ۷۰۰ هزار کاربر داشتیم. بعد ازآن به پشتیبانی تلگرام پیام دادیم که علت را جویا شویم که جوابی دریافت نکردیم و در آن زمان کانالی با ۲۰ هزار عضو داشتیم و داخل آن کانال پستی گذاشتیم که کاربرهای‌مان به ‌آی‌دی تلگرام پیام دهند و دلیل حذف کردن ربات‌های ما را جویا شوند و ۵ ساعت بعد از این ماجرا شخصی به نام مارکوس که مدیر پشتیبانی تلگرام بود با من تماس گرفت و گفت که ما ۱۰ هزار پیام دریافت کرده‌ایم راجع‌به اینکه چرا ربات‌های شما را حذف می‌کنیم و خواهشا پستی را که گذاشته‌اید، حذف کنید چون صندوق پشتیبانی ما از این پیام‌ها پر شده است.
وقتی از مارکوس علت را جویا شدیم، متوجه شدیم که مشکل ترجمه اشتباه متن ربات ما توسط آنها بوده و تلگرام گمان می‌کرد که ما قصد پولشویی داریم و خدا را شکر مشکل برطرف شد. درحال حاضر هم با مدیر پشتیبانی تلگرام در ارتباط هستم و در برخی موارد به ایشان مشاوره می‌دهم.

چطور از این ربات‌ها درآمدزایی می‌کنید؟

درواقع ما سه منبع درآمدی از ربات‌ها داریم:
یکی از فروش همین سرویس‌ها که کاربرها اگر تمایل داشته باشند، می‌توانند با خرید نسخه کامل سرویس، جواب شخصی را که برای‌شان پیام ارسال کرده است، بدهند یا موزیک و ویدئو ارسال کنند. منبع دوم درآمدی‌مان درواقع از تبلیغات است که با توجه به اینکه ما ۵ میلیون کاربر داریم می‌توانیم تبلیغات گسترده‌ای برای برند‌ها داشته باشیم.
منبع سوم درآمدی‌مان هم که یک ماه است، واردش شده‌ایم طراحی ربات‌های تلگرامی است.

در حال حاضر پرسنلی هم دارید؟

درحال حاضر خیر، اما با توجه به گسترده و زیاد شدن کار‌ها قراراست به زودی این کار را انجام بدهم. نیروی زیادی را گزینش کرده‌ام ولی با توجه به اینکه برنامه‌نویسان برای تلگرام خیلی اندک هستند کار ما قدری سخت شده است و ما باید یک تعداد نیرو که استعداد دارند را جذب کنیم و آموزش دهیم.

چه تصویری برای آینده آن در نظر گرفته‌اید؟

دنیای امروز دنیای شرکت‌های پیشرو است. ما موقعیت عالی‌‌مان را در حوزه ربات‌ها حفظ می‌کنیم و در حال ورود به حوزه Internet of Things هم هستیم. آینده شرکت را در پیوند این دو حوزه می‌بینم.

چه برنامه‌ای برای مطرح شدن در عرصه جهانی دارید؟

درحال حاضر هم همین سیستم ارسال پیام ناشناس به صورت دو زبانه فارسی و انگلیسی است و ۲۰ هزار نفر از کاربران ما را کاربران انگلیسی زبان تشکیل می‌دهند و روزبه‌روز بر تعدادشان افزوده می‌شود.