سایت خبری «دیجیاتو»  گزارش کاملی درباره ربات «حرف به من» به نویسندگی امین بیگ‌زاده عزیز منتشر کرده است. در این گزارش با چگونگی شکل‌گیری ربات حرف به من و عملکرد و امکاناتش آشنا می‌شوید.


با «حرف به من» آشنا شوید؛ رباتی که امکان پیام رسانی ناشناس را در تلگرام دارد.

هیچ انسانی کامل، بی عیب و عاری از اشتباه نیست. همه ما در اخلاق و رفتار، شیوه زندگی و انجام وظایف کاری نقص هایی داریم که شاید خودمان متوجه شان نباشیم و همین موضوع بتواند مایه رنجش اعضای خانواده و دوستان و اطرافیان ما بشود. نکته بدتر اینجاست که همین دور و اطرافیان ممکن است به دلایلی مثل حفظ حرمت و ترس از مشاجره و یا به هم خوردن رابطه، از گفتن این موضوع به ما بپرهیزند و «تحمل» را به «انتقاد» ترجیح دهند.

متأسفانه همه افراد انتقادپذیر نیستند. از طرف دیگر هم انتقاد مستقیم و سازنده کار هر کسی نیست و در صورت زیاده روی ممکن است برداشت طرف مقابل از این موضوع مواردی مثل «توهین» یا «تخریب» باشد. برای همین موقع انتقاد از یک فرد، آن هم دوستی نزدیک باید بسیار مراقب بود. در چنین موقعیت هایی، احتمالا همگی این سوال را از خود پرسیده ایم: “چگونه دوستم را از اشتباهاتش آگاه کنم، طوری که به او بر نخورد و دوستی مان همچنان پایدار باقی بماند؟”

همین سوال باعث شد که ایده ساخت ربات تلگرام «حرف به من» در ذهن اعضایتیم پست هاب شکل بگیرد؛ رباتی که با آن بتوان انتقادات، پیشنهادات و به طور کلی حرف های دل را به طور «ناشناس» به گوش دوستان و عزیزان رساند تا هم کدورتی پیش نیامده و هم افراد از نقص ها و مشکلاتشان باخبر شوند.

66

احتمالا همگی این سوال را بارها از خود پرسیده ایم: “چگونه دوستم را از اشتباهاتش آگاه کنم، طوری که به او بر نخورد و دوستی مان همچنان پایدار باقی بماند؟”

ماجرای ساخت حرف به من از اینجا شروع شد که روزی امیر شوکتی، یکی از بنیان گذاران سرویس پست هاب (که خدماتی برای مدیریت هوشمندانه کانال های تلگرام ارائه می دهد)، تصمیم می گیرد تا از کار همکارش صدرا امامی در مسئله ای انتقاد کند. اما ترجیح می دهد تا در عوض مطرح کردن این موضوع به صورت مستقیم، آن را به طور غیر مستقیم و ناشناس به گوش او برساند. به همین خاطر ایده طراحی یک ربات تلگرامی به ذهنش خطور می کند که افراد بتوانند از طریقش با مخفی کردن هویت خود، حرف هایشان را به گوش دیگران برسانند.

و این گونه بود که پروژه ربات “حرف به من” یا به طور کامل “حرفتو ناشناش بهم بزن” کلید خورد و اولین سرورش در تلگرام راه اندازی شد. ایده خلاقانه حرف به من آنقدر برای کاربران ایرانی جالب و جذاب بود که در مدت زمانی کوتاه مورد استقبال شدید و هجوم آنها قرار گرفت، طوری که در کمال ناباوری توسعه دهنده تعداد کاربرانش در کمتر از چند روز به بیش از ۳۲۰ هزار نفر رسید.

این رشد ناگهانی، برای تیم توسعه دهنده مشکلاتی را هم آفرید. از یک طرف سرورهای ربات تحمل حجم انبوه پیام های رد و بدل شده توسط کاربران را نداشتند و از طرف دیگر، محدودیت ساختاری تلگرام که مانع ارسال بیش از ۳۰ پیام در ثانیه برای ربات ها می شد، جلوی عملکرد صحیح حرف به من را می گرفت.

تیم سازنده ربات هنوز از شوک این ماجرا بیرون نیامده بود که تلگرام بدون تذکر قبلی، اقدام به حذف آن از سرورهای خود کرد.اما با پیگیری ها و مذاکرات اعضای تیم با مسئولین تلگرام، ربات حرف به من کار خود را این بار با ۳ سرور مجددا از پی گرفت و همین حالا که متن را برایتان می نویسیم، تعداد اعضایش احتمالا مرز نیم میلیون نفر را هم رد کرده باشد.

با این توصیفات، حالا که از ماجرای شکل گیری ایده حرف به من مطلع شدید، بد نیست که با مکانیزم عمل و امکاناتش هم آشنا شوید.

سرور یک

با انتخاب سرور، صفحه خوشامدگویی ربات برایتان نمایان می شود. حالا برای شروع استفاده باید روی گزینه Start کلیک کنید.

با انتخاب سرور، صفحه خوشامدگویی ربات برایتان نمایان می شود. حالا برای شروع استفاده باید روی گزینه Start کلیک کنید.

پس از چند لحظه، پیغامی به شکل تصویر بالا به اسم خود (نام کاربری تان در تلگرام) دریافت می کنید که در آن از مخاطب خواسته شده تا بدون هراس از لو رفتن هویت، هر حرفی که در دل دارد با شما در میان بگذارد. این پیام را می بایست به افراد مورد نظرتان در دفترچه تلفن Forward کنید.

پس از چند لحظه، پیغامی به شکل تصویر بالا به اسم خود (نام کاربری تان در تلگرام) دریافت می کنید که در آن از مخاطب خواسته شده تا بدون هراس از لو رفتن هویت، هر حرفی که در دل دارد با شما در میان بگذارد. این پیام را می بایست به افراد مورد نظرتان در دفترچه تلفن Forward کنید.

دوستان شما با دریافت پیامی که برایشان فوروارد شده، می توانند در همان صفحه پیغامی نوشته و به شما ارسال کنند. این پیغام بدون فاش شدن هویت فرستنده با هشتگ پیام ناشناس در صفحه ربات حرف به من به دست شما خواهد رسید.

دوستان شما با دریافت پیامی که برایشان فوروارد شده، می توانند در همان صفحه پیغامی نوشته و به شما ارسال کنند. این پیغام بدون فاش شدن هویت فرستنده با هشتگ پیام ناشناس در صفحه ربات حرف به من به دست شما خواهد رسید.

تیم سازنده ربات به تازگی قابلیتی فراهم کرده که بتوانید هیجان بازی را بیشتر کرده و به انتقاد، پاسخ بدهید. البته این کار برایتان 900 تومان هزینه در پی خواهد داشت.

تیم سازنده ربات به تازگی قابلیتی فراهم کرده که بتوانید هیجان بازی را بیشتر کرده و به انتقاد، پاسخ بدهید. البته این کار برایتان ۹۰۰ تومان هزینه در پی خواهد داشت.

اگر انتقادات توهین آمیز دریافت کردید، یا به هر دلیل تمایلی به استفاده از ربات نداشتید، کافیست با تایپ کلمه stop به کار ربات خاتمه ببخشید.

اگر انتقادات توهین آمیز دریافت کردید، یا به هر دلیل دیگر تمایلی به استفاده از ربات نداشتید، کافیست با تایپ کلمه stop به کار ربات خاتمه ببخشید.

بدین ترتیب، می توانید بدون فاش شدن هویت تان از دیگران انتقاد کرده و از انتقادات دیگران در مورد خود بهره مند شوید. مسلما اگر هویت انتقادکننده برایتان مشخص نباشد، کنار آمدن با انتقاد او برایتان بسیار راحت تر از زمانی است که همین حرف ها را مستقیما از زبانش بشنوید.

با وجود این مزایا، شاید برخی افراد در استفاده از حرف به من بابت حفظ حریم خصوصی خود نگرانی هایی داشته باشند. عده ای معتقدند که حرف به من می تواند با جمع آوری و فروش اطلاعات دریافتی از کاربران اقدام به سودجویی کرده و حریم شخصی افراد را به خطر بیندازد. اما تیم توسعه دهنده ربات با انتشار بیانیه ای بابت حفظ حریم خصوصی به کاربران خود اطمینان خاطر داده و مضاف بر این، مطمئنا تیم تلگرام در صورت مشاهده تخلف یا سودجویی، ربات های خاطی را از سرورهای خود حذف خواهد نمود.

نظرتان در مورد حرف به من چیست؟ آیا انتقاد کردن از دیگران را به این شیوه می پسندید، یا ترجیح می دهید که این کار را مستقیما و در حضور آنها انجام دهید؟ در قسمت نظرات می توانید حرف هایتان را به گوش تیم سازنده حرف به من برسانید.

[بروزرسانی – ۳۰ اردیبهشت]: ربات تلگرام حرف به من مجددا در دسترس قرار گرفت. توجه داشته باشید که سرورهای شماره دو و سه حذف شده اند و ربات در حال حاضر فقط در سرور یک فعالیت می کند.